Czy wynajem długoterminowy samochodu się opłaca?

Sposób posiadania i użytkowania samochodu zmienia się, a cały rynek idzie w stronę wynajmu długoterminowego. Tylko czy to się w ogóle opłaca?

Tak, jeśli zależy Ci na niskiej racie, przewidywanych kosztach obsługi samochodu oraz jeśli chcesz wymieniać pojazd co 2-4 lata.

Nie, jeśli przywiązujesz się do auta i chcesz je użytkować przez długie lata lub jeśli Twoja księgowa podpowie Ci, że wyższa rata miesięczna za auto będzie lepszym rozwiązaniem pod względem podatkowym.

Tak w skrócie można rozpocząć rozmowę o tym, czy wynajem długoterminowy faktycznie się opłaca. Wszystko natomiast zależy od perspektywy, z której patrzymy. Możemy patrzeć pod kątem bieżących potrzeb oraz kalkulacji finansowej.

Co ważne dostępność takiej formy użytkowania jest teraz jeszcze łatwiejsza, ponieważ wszelkie informacje można uzyskać już na etapie wyboru samochodu, bezpośrednio od sprzedawcy danej marki. Oferta wynajmu bezpośrednio od producentów jest bardzo szeroka. Przykładem mogą być choćby te znajdujące się w wyszukiwarce ofert wynajmu długoterminowego wielu marek, właśnie w PoznajDealera. Są w niej propozycje liczących się producentów takich jak:

Loga marek, których oferty są dostępne w PoznajDealera
Loga marek, których oferty są dostępne w PoznajDealera


Przejdźmy do konkretów!


Zalety wynajmu długoterminowego:

Aby zweryfikować czy wynajem długoterminowy będzie się opłacał warto spojrzeć na liczby i porównać z alternatywą, czyli klasycznym leasingiem. Po pierwsze rata miesięczna w wynajmie długoterminowym jest zazwyczaj o połowę niższa od raty w leasingu operacyjnym z taką samą opłatą wstępną. Dzieje się tak, ponieważ w wynajmie użytkownik spłaca jedynie utratę wartości samochodu zamiast całego kapitału. Porównanie rat wynajmu długoterminowego na kalkulacjach z lipca 2022 roku wygląda następująco:

Porównanie cen leasingu operacyjnego i wynajmu długoterminowego dla wybranych 2 samochodów
Porównanie cen leasingu operacyjnego i wynajmu długoterminowego dla wybranych 2 samochodów

Policzmy dla Seata Arony. Dla uproszczenia porównaliśmy oferty wynajmu tylko z assistance w cenie. To oznacza, że zarówno w leasingu, jak i w wynajmie długoterminowym trzeba dodatkowo zapłacić za ubezpieczenie OC/AC, opony zimowe, serwis i całą obsługę auta. W obu przypadkach opłata będzie identyczna i niezależna od tego, którą opcję finansowania wybraliśmy, tak samo wkład własny. Skupmy się wyłącznie na różnicach.

wynajem: 36 miesięcy * 665 zł + opłata wstępna = 37 225 zł
leasing: 36 miesięcy * 1612 zł + opłata wstępna = 71 317 zł

Różnice:

  • w wynajmie 34 092 zł netto w zostaje nam w kieszeni, ale auto nie jest jeszcze nasze;
  • w leasingu nie mamy pieniędzy, ale mamy 3 letni samochód;

Mija 36 miesięcy. W leasingu dopłaciliśmy do ceny początkowej ok. 7%. W wynajmie spłaciliśmy tylko 56% wartości auta i możemy teraz: wykupić auto lub oddać, wymienić na nowe albo przedłużyć wynajem.

Jest kilka opcji, ale załóżmy, że zależy nam na tym, żeby mieć nowe auto:

  • W wynajmie oddaję stare, biorę nowe,
  • W leasingu już na pierwszy rzut oka widać, że jest z tym więcej komplikacji. Auto trzeba wykupić, sprzedać i wziąć nowy leasing.

I teraz clue programu. Należy pamiętać, że w leasingu jeśli zechcemy wykupić samochód, a następnie go sprzedać, musimy liczyć się z koniecznością wykazania tej sprzedaży jako przychód i odprowadzić stosowny podatek. Wraz z “Polskim Ładem” została wprowadzona zmiana i nie wystarczy poczekać 6 miesięcy, żeby taka transakcja nie była obarczona podatkiem, należy poczekać 6 lat. Jeśli wykupujemy auto z leasingu za 1% początkowej wartości, a sprzedajemy w cenie rynkowej, która po 3 latach w przypadku tego modelu będzie wynosić ok 60% wartości początkowej (ok. 39 tys. zł netto), to do Urzędu Skarbowego trzeba będzie wnieść stosowną opłatę w zależności od sposobu rozliczania działalności.

W innym artykule opiszemy sposób jak legalnie ominąć płacenie podatku od tej sprzedaży, ale już teraz warto zwrócić uwagę, że nie każdy będzie mógł z niego skorzystać i dalej jest to bardziej skomplikowane niż w przypadku wynajmu.

Wysokość raty miesięcznej jest szczególnie ważna ze względu na wysokie ceny samochodów, które w ciągu ostatnich miesięcy wzrosły nawet o ponad 20%. Często wygodniej jest płacić relatywnie niską ratę miesięczną, zamiast wydawać ponad kilkaset tysięcy na nowy samochód. Średnia cena nowego auta w Polsce według raportu SAMAR to ponad 150 tys. zł.


Kolejnym ważnym aspektem jest eksploatacja auta. Z reguły w ramach wynajmu długoterminowego użytkownik otrzymuje całodobową pomoc asisstance oraz, w zależności od pakietu, możliwość zarządzania eksploatacją pojazdu pod kątem napraw i przeglądów, oraz ubezpieczenie. Wszystko w cenie.

Porównajmy liczby w przypadku ubezpieczenia:

  • Przybliżony koszt dopłaty za ubezpieczenie do raty miesięcznej w wynajmie długoterminowym Seata Arony to 274 zł. W perspektywie całego roku mamy:
    274 zł * 12 miesięcy = 3 288 zł.
  • Inną opcją jest zakup ubezpieczenia od Dealera w jednorazowej opłacie, który zaproponuje promocyjny pakiet (wartość uzależniona od “szkodowości” użytkownika).
    ok. 4.5% wartości pojazdu = 3000 zł
  • Jeśli zdecydujemy się na ubezpieczenie u brokera, to koszty będą się w widełkach
    od 2 690 zł do 3 455 zł.

Oferta jednego ze znanych brokerów ubezpieczeniowych znajduje się na poniższej grafice.

Porównanie cen leasingu operacyjnego i wynajmu długoterminowego dla wybranych 2 samochodów
Porównanie cen leasingu operacyjnego i wynajmu długoterminowego dla wybranych 2 samochodów

Jak widać ubezpieczenie zakupione w racie miesięcznej lub jednorazowo u Autoryzowanego Dealera może się okazać bardzo konkurencyjne, a to ceny tylko za pierwszy rok ubezpieczenia. W przypadku wynajmu mamy możliwość zawarcia umowy ze stałą ratą za ubezpieczenie przez cały okres trwania kontraktu. Wtedy nic nas nie zaskoczy. W konsekwencji w ratę miesięczną może być wkalkulowane ryzyko wszelkich awarii i kosztownych wizyt serwisowych. Wszystko po to, aby użytkować auto jak w abonamencie. Płacisz określoną z góry kwotę w zamian za użytkowanie auta w określonym czasie i nie martwisz się naprawami i późniejszą odsprzedażą.

Zobrazowany koszt wynajmu samochodu
Zobrazowany koszt wynajmu samochodu

Warto wspomnieć o zalecie, na którą wskazują sami użytkownicy. Wymiana auta na nowe może nastąpić już po kilkunastu miesiącach. Co ważne, w większości przypadków po zakończeniu kontraktu użytkownicy mają prawo pierwokupu auta. Warto zwrócić uwagę, że jest to prawo, a nie obowiązek. Wyobraźmy sobie, że dochodzimy powoli do końca okresu wynajmu i w zależności od warunków rynkowych, może się okazać, że samochód który wykupimy za 75 tys. zł, sprzedamy na wolnym rynku za 80 tys. zł 🤩. Z uwagi na rosnące ceny samochodów używanych nie jest to przypadek odosobniony. Skąd ta różnica w cenie? Cena wykupu ustalana jest po cenie rynkowej w chwili zawiązywania umowy wynajmu, a samochód sprzedaje się po kilkunastu miesiącach. Równanie jest proste:

Szalejąca inflacja + niższa podaż aut + niemalejący popyt = wyższa cena auta

Można by powiedzieć, że to bezprecedensowa sytuacja, jednak nic nie wskazuje na to, żeby samochody mogły zacząć tanieć. Prawdopodobnie za 1-2 lata możemy powtórzyć taką operację. Pytanie czy oraz ile dokładnie wzrośnie wartość auta w tym czasie?

Cena auta nie wzrosła? Nie masz czasu lub nie znasz się na handlu autami? Nie ma problemu. Oddajesz użytkowany pojazd, wymieniasz i cieszysz się jazdą nowym, bezpiecznym samochodem.


Wróćmy do pomysłu księgowej na to, że leasing z wyższą ratą będzie lepszym rozwiązaniem, bo zapłacimy mniejszy podatek. Nie będziemy wchodzić w podatkowe zawiłości, bo należałoby napisać o tym książkę. Skupmy się więc na prostym przypadku - podatek liniowy 19%. Załóżmy, że miesięcznie masz 8000 zł netto przychodu i żadnych innych kosztów poza leasingiem lub wynajmem. Dla wspomnianego wyżej Seata Arony:

wynajem: (8000 - 665) * 19% = 1393,65 zł podatku
leasing: (8000 - 1612) * 19% = 1213,72 zł podatku

Wychodzi na to, że w wynajmie zapłaciliśmy 179,93 zł więcej podatku miesięcznie…

Ale!

wynajem: 8000 - 665 - 1393,65 = 5941,35 zł w kieszeni
leasing: 8000 - 1612 - 1213,72 = 5174,28 zł w kieszeni

Wychodzi na to, że co miesiąc w wynajmie mamy 767,07 zł netto więcej w kieszeni, które możemy np. zainwestować w rozwój firmy.

Jakie są minusy wynajmu długoterminowego?

Jeśli masz zamiar użytkować auto ponad 4 lata, to prawdopodobnie koszt jego utrzymania w ramach rat najmu nie będzie atrakcyjny. W pewnym momencie łączna zapłacona w ratach kwota przewyższy wartość pojazdu, a na koniec okresu najmu samochód dalej nie jest Twój, jeśli go nie wykupisz. Kolejna sprawa to zachowanie dyscypliny w zgłaszaniu szkód i usterek w aucie. Należy pamiętać, że zazwyczaj auto formalnie jest własnością instytucji finansowej, dlatego jeśli zajdzie taka potrzeba należy na bieżąco (w ramach comiesięcznej raty) naprawiać i serwisować samochód.

Ostatnia kwestia to deklaracja przebiegu pojazdu. Już na etapie wstępnych kalkulacji należy wskazać roczny przebieg kilometrów, na podstawie którego określana jest wysokość raty miesięcznej. Jeśli pod koniec kontraktu okaże się, że auto ma większy przebieg niż deklarowany konieczne będzie uiszczenie opłaty za nadprzebieg (zazwyczaj od kilkudziesięciu groszy do kilku złotych za kilometr). Na szczęście w większości przypadków podczas trwania umowy limit kilometrów można zwiększyć bądź zmniejszyć, o ile odpowiednio wcześniej zostanie przesłane zgłoszenie.

Czy wynajem długoterminowy jest dla Ciebie? A może chcesz dowiedzieć się więcej?

Doradcy w autoryzowanych punktach sprzedaży samochodów mają dużą wiedzę na temat nowoczesnych rozwiązań finansowych dla Twojego wymarzonego auta. Z wybranymi możesz skontaktować się bezpośrednio już teraz poprzez formularze kontaktowe w oficjalnych wizytówkach: Skoda - Bohemia Motors, TOYOTA Marki, RTS Nissan Elbląg, Seat - Bednarek Łódź, lub skorzystać z wyszukiwarki wynajmu długoterminowego wielu marek na PoznajDealera.pl

Na sam koniec warto przypomnieć, że w kwestiach podatkowych od 1 stycznia 2019 roku do kosztów uzyskania przychodu można zaliczyć opłaty najmu samochodu, lub raty leasingu do limitu 150 000 zł. Zatem sposób rozliczania w obydwu przypadkach jest taki sam i dotyczy też rozliczania kosztów eksploatacyjnych:

  • jeśli auto wykorzystywane jest prywatnie i służbowo odliczymy 75% kosztów i 50% VAT
  • jeśli auto wykorzystywane jest wyłącznie w działalności odliczymy 100% kosztów i VAT

Oferty wynajmu długoterminowego zyskują na popularności, a eksperci z branży twierdzą, że niedługo będzie to najczęściej wybierana forma finansowania przez firmy, jak i osoby prywatne.

Autor tekstu - Sebastian Rowicki

Sebastian Rowicki
Praktyk na rynku motoryzacyjnym od 2010 roku.
Współtwórca serwisu PoznajDealera.pl.

Twoja opinia została wysłana do moderatora.

Poznaj cykl życia opinii »